نیسان آماده بکارگیری تایر بدون هوا می شود




نیسان آماده بکارگیری تایر بدون هوا می شود

نیسان حق اختراع یک تایر جدید بدون هوا را به ثبت رسانده است که البته امروزه مفهوم جدیدی به حساب نمی آید. گودیر برای اولین بار در سال 2022 فناوری تایرهای بدون هوا و یک سال بعد، میشلن آپتیس را معرفی کرد. تایر بدون هوا این برند ژاپنی (نیسان) از همین مفهوم نیز استفاده می کند. یک لاستیک بدون هوا باید از پره های مختلفی تشکیل شده است و به گونه ای طراحی شده است تا ناهمواری ها را جذب کند و چسبندگی مناسبی را فراهم آورد.

به گفته نیسان، مشکل اصلی نیروی بار بر روی پره های نزدیک به زمین است. رفع سریع این مشکل می‌تواند استفاده از متریال مستحکم‌تر در بخش‌های بیرونی لاستیک بدون باد باشد اما ژاپنی‌ها خاطرنشان می‌سازند این امر منجر به کاهش سطح تماس لاستیک و جاده خواهد شد که روی جذب ناهمواری‌ها و فرمان پذیری خودرو تأثیر منفی می‌گذارد.

راه حل نیسان، پره های الاستیک متعددی است که به صورت شعاعی از یک سمت محیطی بیرونی چرخ به سمت داخلی آج ارائه می شود. به طور خلاصه، پره های الاستیک زیادی بین چرخ و آج خواهد داشت باید دانست فورد آمریکا نیز قبلاً توسعه چرخ‌هایی برای لاستیک های بدون باد را شروع کرده است.

به این ترتیب، بار وارد بر لاستیک به پره ها منتقل می شود، به این معنی که آج بیرونی تحت فشار کمتری قرار می گیرد. به گفته نیسان، لاستیک های بدون باد موردبحث می‌توانند در وسایل نقلیه دو و چهار چرخ، وسایل نقلیه صنعتی و… بکار روند.

اما چرا بسیاری از تولیدکنندگان مطرح ناگهان به لاستیک های بدون هوا علاقه مند می شوند؟

به احتمال زیاد به دلیل قوانین آلایندگی یورو 7 است که محدودیت های شدید جدیدی برای ترمزها و لاستیک ها در نظر دارد.

خودروسازان تراز اول جهانی می‌بایست خود را با این قوانین تطبیق دهند و در نهایت پیروز شوند. علیرغم انتقادات برخی خودروسازان هنوز تغییراتی در زمینه قوانین مربوط به آلایندگی ترمزها و لاستیک‌ها اعمال نشده است و مطمئن نیستیم که لاستیک های بدون باد با محیط‌زیست دوست خواهند بود یا خیر.

لاستیک های بدون باد پنچر نمی‌شوند و دوام بالایی دارند. به این ترتیب آسیب‌دیدگی کمتر لاستیک‌ها به معنی کاهش نیاز به تعویض آن‌ها خواهد بود و بنابراین از این جنبه می‌توانند برای محیط‌زیست مفید باشند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این تکنولوژی در نهایت تجاری خواهد شد یا خیر.


در هنگام ثبت نظر به موارد ذیل دقت فرمایید

از زبان فارسی برای کامنت گذاری استفاده نمایید.

استفاده از کاراکتر های خاص و اموجی در ثبت نظر قابل قبول نمی باشد.

از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

مقایسه 0